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Le Tableau de chasse

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The expression tableau de chasse can refer to the number of animals shot while hunting, grouped by species (“a bag”), or a tally of successes, often in reference to the victories of military pilots or a man’s feminine conquests. The word tableau also means “painting”.

In 1989 Gilles Saussier covered the Romanian revolution for the Gamma photo agency. Fifteen years later he returned to Timisoara to undertake a reinterpretation of his news images and to draw connections between the events of 1989 and the country’s more distant past and present situation. Le Tableau de chasse is not only a vigorous critique of photojournalism but also a meditation on art and on death, on history as told by those in power and on the memory of those without a voice.

<p><strong>Gilles Saussier | Stern Magazin Heft NR.2 | Hamburg | Januar 1990</strong><br class='manualbr' /><i>Rumänien Der Aufstand Der Kampf Der Sieg</i><br class='manualbr' /><i>Roumanie La Révolte Le Combat La Victoire</i></p> <p><strong>Kunsmuseum Basel | 01.05 — 21.08.2005</strong><br class='manualbr' /><i>Covering the real, </i><i>Art and the Press Picture from Warhol to Tillmans </i><br class='manualbr' />Curator Hartwig Fisher</p> <p><strong>Craig Burnett | Art Monthly September 05 / N°289 | p. 2-3 </strong><br class='manualbr' /><i>The beastly real</i></p> <p><i>This is what makes Gilles Saussier work so vital. His own experience as a photojournalist taught him that newspapers and magazines ignore the real for a good press picture -</i><i>usually a depiction of something beautiful or threatening that serve to support the copy it will illustrate. (...) What distinguishes Saussier's photography from most of the work in Covering the real - and makes it more pressing, and to my mind, contemporary - is that he seeks something primary and new rather than a discourse on the limits of photography's access to the real.</i></p> <p><strong> <i>Le Bleu du Ciel</i> Photographie Contemporaine | Lyon | 31.05 — 15.09.2006 </strong><br class='manualbr' />Carton d'invitation | couleur | 15 x 10,5 cm</p> <p><i>Le Tableau de Chasse, Tir 4 </i></p> <p><strong>Arthothèque de Caen | 08.01 — 20.02.2010</strong><br class='manualbr' />Carton d'invitation | couleur | 18,3 x 14,6 cm.</p> <p><i>Le Tableau de Chasse, Fragment de colonne sur le site archéologique d'Ulpia Traiana Sarmizegetuza </i>| 2005.</p> <p><strong>Magali Jauffret | L'Humanité | 23.03.2010 | p. 22 </strong><br class='manualbr' /><i>Gilles Saussier, Retour à Timisoara</i></p> <p><i>Lancé dans une une relecture de ses images qui est aussi travail archéologique, autobiographique, analytique, le photographe dit ' Je ne juge pas les photos des autres, ou le discours médiatique. Ce que j'assume tout en le mettant à mal, c'est mon propre travail'. (...) Gilles Saussier est un cas. Passé à l'art, il surveille le sens que ses images passées, toujours agissantes, prennent, avec la durée, en travaillant sans relâche l'actualité.</i></p> <p><strong>Centre d'Art-Éditeur <i>Le Point du Jour</i> | Cherbourg-Octeville | 06.03 — 06-06-2010</strong><br class='manualbr' /><i>Le Tableau de Chasse </i>| Guide de visite | 21 x 15,7 cm | 12 pages</p> <p><i>Accompagnant dans Paris-Match la photographie des soldats sous le feu, ce texte quasi halluciné mêle le conte terrifiant et le discours de propagande. La mention du 'Conducator', designant Ceaucescu, et de la 'garde prétorienne', qui lui est associé pour l'occasion, illustrent </i><i>la manière dont le mythe, en l'occurence romain, vient masquer la complexité politique. Cette photographie d'un texte invite aussi à envisager les photographies comme des textes dans lesquels des significations, implicites ou explicites, sont entrelacées.</i></p> <p><strong>Centre d'Art-Éditeur <i>Le Point du Jour</i> | Cherbourg-Octeville | 06.03 — 06-06-2010</strong><br class='manualbr' />Carton d'invitation | couleur | 21 x15 cm.</p> <p><i>Le Tableau de Chasse, L'ouvrière au trophée, Elba</i>, Timisoara.</p> <p><strong>Guitemie Maldonado | Art Forum, Reviews | May 2006 | p. 300</strong><br class='manualbr' /><i>Gilles Saussier | Galerie Zürcher Paris</i></p> <p><i>Little by little, the analogy between hunting and photography asserts itself, as it does also by means of trophies: Images like pheasants and statuettes (such as the one glimped in the factory, a trophy Saussier was given in 1990 for his photojournalism), are so many prizes extracted from the real. Placed on the ground in the center of the gallery, a metal cube perforated by numerous holes, a souvenir of the Elba Press workshop, echoes them: Absolutely opaque, illegible and silent, it imposes the brutality of fact, irreducible to any attempt at explanantion, gloss or recuperation.</i></p> <p><strong>Centre d'Art-Éditeur <i>Le Point du Jour</i> | Cherbourg-Octeville | 06.03 — 06-06-2010 </strong></p> <p><i>Le Tableau de Chasse </i>| vue d'exposition | salle 2.</p>